Door de jaren heen heb ik veel kennis opgedaan. Graag deel ik dit met anderen in de vorm van een gastcollege.
Over de volgende onderwerpen kan ik een gastcollege geven:
• Jongensbrein.
Door het testosteron hebben jongens meer behoefte aan bewegen, experimenteren en zoeken ze de grenzen op. Hiernaast zijn er minder verbindingen tussen de linker en rechter hersenhelft. Dit heeft tot gevolg dat het gevoel (rechterkant) en verbale uitingen (linkerkant) niet altijd samenwerken.
In dit gastcollege gaan we in hoe deze eigenschappen tot z’n recht kunnen komen in het onderwijs.
• Meidenvenijn.
Meidenvenijn wordt gezien als ongrijpbaar en speelt zich vaak af onder de oppervlakte. In dit gastcollege gaan we in waarom dit zo is, welke typen meidenvenijn er zijn en hoe we ermee om kunnen gaan.
• Handvaten en inzichten met betrekking tot gedrag voor startende leerkrachten.
In dit gastcollege krijgen startende leerkrachten tips en tricks om een klas kinderen op de goede manier te begeleiden.
• Constructen onderzoek.
Waarom een kind door de ene leerkracht als ‘lastig’ wordt bestempeld en door de andere leerkracht totaal niet. Waarom er altijd kinderen zijn die je bijna niet ‘ziet’ in de klas. Waarom sommige kinderen snel in je irritaties zitten. Dit heeft allemaal te maken met de persoonlijke constructen. In dit werkcollege gaat iedereen zijn persoonlijke constructen onderzoeken.
Op dit moment wordt er gewerkt aan een gastcollege over hechtingsproblematiek in het onderwijs en hoe het beste om gegaan kan worden met beginnende pubers in het basisonderwijs.
De gastcolleges worden altijd gegeven vanuit de theorie. Hierbij is er een koppeling naar de praktijk en er worden er tips en tricks gegeven die direct de volgende dag gebruikt kunnen worden.
Ook wordt er een naslagwerk geadviseerd om alles nog eens rustig door te nemen.